Kollegial feedback
Kollegial feedback er et værktøj til at give og modtage feedback på ens arbejde, samarbejde og performance.
Formål og introduktion
Kollegial feedback er et værktøj til at give og modtage feedback på ens arbejde, samarbejde og performance. Igennem dialog med kollegaer reflekterer du over egen praksis og modtager feedback på et selvvalgt fokusområde. I samme proces bidrager du ved at give input til kollegaers refleksion og læring over deres praksis.
Ved at arbejde med kollegial feedback og sparring får du mulighed for at give og få nye perspektiver på jeres arbejde, jeres styrker, kompetencer og dermed mulighed for at løse arbejdsopgaverne bedre. En fordel er desuden, at I får konkret viden om, hvordan jeres adfærd og handlinger i forbindelse med opgaveløsningen virker i bestemte situationer, og dermed mulighed for at reflektere over praksis og justere den, i forhold til at opnå en bedre opgaveløsning.
Vigtige ingredienser i kollegial feedback
Tryghed: Læring kræver tryghed. Og tanken om at høre andres holdninger og meninger om ens performance kan for mange virke skræmmende og ubehagelig. Det er derfor vigtigt at skabe en fornemmelse af, at alle er ”gode nok”, at korrektion ikke er lig med kritik, og at det netop er, når vi åbner os for nye perspektiver, at vi kan blive endnu dygtigere.
Det er også vigtig at understrege, at aktiviteten er frivillig og at emnerne er selvvalgte.
Tillid: Hvis der er mistillid imellem samtalepartnere, er det vanskeligt at skabe en udviklende dialog. En person må grundlæggende have tillid til, at den anden vil én det godt, at vi arbejder sammen, og at korrigerende inputs leveres med omsorg og en intention om støtte. Det skal stå klart for alle, at ”vi passer på hinanden” og at vi ikke bruger feedback sessioner til at få afløb for kollegiale frustrationer. Det relationelle skal med andre ord være i orden, før man begynder. I en organisation med et dårligt kollegialt miljø og arbejdsmiljø, er det klogt at starte der, før man indfører kollegial feedback.
Teknik: En lærende dialog kræver samtaleteknik. Som kollega, der giver feedback, må man både kunne lytte aktivt, spørge uddybende ind med hv-spørgsmål, og kunne formulere sig anerkendende.
Man skal være opmærksom på at give konkret positiv feedback og konkret korrigerende feedback.
Afgrænsning: Kollegial feedback skal afgrænses tydeligt fra ledelsesfeedback. Det er vigtigt, at medarbejderen ikke oplever at modtage skjulte budskaber fra sin leder – pakket ind via kollegaer.