Information om anvendelse af LÆR AF HINANDEN
- 2 stjerner og en kradser
Begynd møderne med at tjekke ind og slut af med at tjekke ud. Tjek ind kan være bordet rundt, hvor hver især fortæller, hvilke forventninger, de har til mødet.
Tjek ud kan være forskelligt. Det kan være en mundtlig runde, hvor man giver to stjerner og en kradser – Stjerne fx ”Jeg oplevede, at vi fik begyndt til tiden og holdt strukturen”, ”Vi fik lavet handleplan for xxx”, ”Der var en god stemning – tilliden vokser”, ”Jeg fik svar på den problematik, som jeg længe har arbejdet med”. Kradser ”Det vil være godt for mig, hvis vi begynder til tiden”, ”Jeg ser frem til en større fortrolighed i rummet”, ”Jeg savnede et klart mål for punkt 6”.
Brug evt. værktøjet: ”Hvem, går med Hvad, Hvordan?”
Skemaet giver mulighed for, at den enkelte fortæller hvilke opgaver og/eller input vedkommende går med. - Spilleregler til møderne
Det kan være en god idé, at aftale fælles spilleregler for møderne, se forslag til sådanne spilleregler og justér dem, så de passer til netop jeres ønskede mødekultur. - Spiralsamtalen
I kan bruge spiralsamtalen, når I gerne vil sikre, at alle mødedeltagerne får lejlighed til
at bidrage til emnet, der drøftes på mødet, og samtidig undgå at én tager ordet. - Gode læringshistorier
Vi lærer af hinandens fortællinger og får ny viden af gode kollegers erfaringer og metoder.
- Hvad?
Beskriv det I vil - Hvorfor?
Uddyb, hvad I vil opnå ved det/hvad det vil give / effekten af indsats - Hvorfor?
Helt konkret. Hvad skal der gøres af hvem og hvornår for at få det til at ske?
- At bidrage aktivt
- At overholde tiden
- Bliv i strukturen
- At forholde sig åbent og nysgerrig til det, der bliver sag
- Have fokus på det der virker
- At bringe hinanden videre med de ideer og erfaringer, vi har
Spiralsamtalen er en samtalestruktur, der er god, når man arbejder med et fælles spørgsmål og gerne vil sikre, at alle kommer til orde.
Den giver mulighed for at udveksle tanker og idéer uden afbrydelse. Man kan i denne struktur inspirere andre eller blive inspireret.
Regler
- En person vælges til at åbne samtalen
- Deltagerne får herefter ordet efter tur (med urets retning)
- Der må ikke brydes ind, når én har ordet
- Der er altid mulighed for at sige pas
- Undgår at tale for længe ad gangen (så man sikrer et godt flow i spiralen)
Vi lærer af hinandens fortællinger og får ny viden af gode kollegers erfaringer og metoder.
Hvordan?
På afdelingsmøder afsættes tid til læringshistorier. Det kan f.eks. være det første punkt på dagsordenen ved hvert afdelingsmøde.
Læringshistorier er erfaringer, som man gerne vil dele med kollegerne eksempelvis om oplevede borgerforløb, deling af successer, afprøvning af faglig viden, samarbejde på tværs eller situationer, hvor tingene ikke lykkedes i første omgang og hvor man har brug for input og idéer fra kollegerne.
Fortællingen afsluttes med at fortælle, hvad det var der gjorde, at det blev en succes, eller at vi ikke nåede det ventede resultat.
Ved at lytte til hinandens historier får vi udover erfaringsudveksling samtidig også et større kendskab til hinandens faglige kompetencer og arbejdsopgaver.