Vejledning til spire evaluering

Her finder du en vejledning til brug af excelfilen til brug for samtalen med dit lederfrø.

Lederspireprogram - vejledning til evaluering af lederfrø

Tillykke - du er nu i gang med at starte lederudvikling fra frø til spire op i din afdeling.

Måske har du selv identificeret et lederfrø, måske har du fået et praj af en af dine leder kolleger, en af dine medarbejdere eller måske har du en medarbejder, der selv har udtrykt ønske om at starte ledervejen op i Tønder Kommune.

Alle veje er gode og lederudvikling under Tønder Kommunes Væksthus for Ledelse er et vigtigt strategisk initiativ, som bidrager med en systematiseret og transparent tilgang til lederudvikling og initiativet ”Det gode arbejdsliv”.

Du står nu foran opgaven, at skulle indstille et lederfrø til at deltage i det næstkommende lederspireprogram og derfor holder du en udviklingssamtale med dit lederfrø/dine lederfrø, hvor du tager udgangspunkt i Tønder Kommunes Leveregler og sammenholder det med observeret arbejdsadfærd og udlevede kompetencer.

Det er vigtigt, at du fokuserer på, at både du og deltager har fælles mål med samtalen, som er at medarbejderen får mulighed for at udvikle sig i sit arbejde.

Du har inden mødet forberedt dig og vurderet kriterierne i excelfilen og tager en dialog baseret tilgang, med fokus på, at være åben og imødekommende i forhold til

  • at der vil være udviklingspunkter og
  • at det er en del af samtalen også at identificere disse, således at vi sammen identificerer en udviklingsaktivitet.

 Du kan støtte dig op ad levereglerne:  

Sig det:

  • Vi siger tingene som de er
  • Vi lytter aktivt og kommunikeret tydeligt

Lær af hinanden:

  • Vi giver feedback og deler viden

Brug hinanden:

  • Vi spotter talenter og udvikler deres potentiale

Del sejrene:

  • Vi har altid øje for et muligt forbedringspotentiale

Find fælles løsninger:

  • Vi har fælles mål og alles bidrag til at nå dem er vigtige.

Forberedelse til mødet:

I din forberedelse vurderer du dit leder-frø efter en skala fra 1 – 10 og nedenfor er der en vejledning til at bruge skalaen. Husk i din forberedelse af samtalen, at tage udgangspunkt i konkrete eksempler og observeret adfærd, således at I sammen får skabt et godt, transparent samarbejdsrum i evalueringen. Det er ikke en forhandling, du har stadig ledelsesretten, men det er vigtigt, at i deler forståelsen af konklusionen på mødet.

Hvad kan der komme ud af mødet:

Hvad kan der komme ud af mødet?:

1.       Såfremt dit leder-frø endnu ikke er klar til at blive indstillet som leder-spire, har I nu skabt klarhed over udviklingspunkter, som I kan udarbejde en handleplan på og på den måde finde en fælles løsning. På den måde kan dit leder-frø og du arbejde på at opkvalificere det ledelsesfaglige, og dermed genoverveje et lederspire forløb senere. Overvej om du skal lave en handleplan som en MUS aktivitet.

2.       Såfremt samtalen munder ud i, at I begge vurderer, at dit leder-frø er klar til at blive leder-spire, er næste skridt at du tager en samtale med din fagchef om indstilling af dit leder-frø til lederspireprogrammet.

a.       Din fagchef skal støtte op om din indstilling til optagelse på det kommende lederspire-program og se potentialet i en kommende lederspire i forhold til ledige ledelsesstillinger på niveau 4 og dels også ville støtte lederspiren efter endt forløb med eventuelt videre uddannelse og faglige udfordringer.

b.       Såfremt din fagchef støtter op om indstillingen ud fra ovenstående, sender du en mail til Maj-Britt Goebel (maogo@toender.dk) med udfyldt skema, og sætter din fagchef på i kopi. Lederspirer optages løbende per 15.09.2025 til løbende optagelse og igangsætning af profilanalyse, coaching og mentor samarbejdet. Sidste frist for optag er 01.04.2026. for Lederspireprogrammet 2026-2027.

3.       Såfremt I begge under samtalen vurderer, at ledelse ikke er planen for nu, kan du vurdere om I skal tage et MUS-møde og arbejde videre med udvikling som en MUS-aktivitet.

Du bruger skalaen som følger:

Værdi                Tolkning

1 - 3                    Denne adfærd/kompetence observeres sjældent og er ikke en fremtrædende del af fagligheden

4 – 5                    Denne adfærd/kompetence observeres af og til og er en mindre del af fagligheden

6 – 7                    Denne adfærd/kompetence observeres ofte og er en genkendelig del af fagligheden

8 - 10                  Denne adfærd/kompetence bruges ofte og kendetegner fagligheden

Har du brug for sparring i løbet af din forberedelse eller assistance til samtalen, så tag gerne fat i

ledelseskonsulent Maj-Britt Gøbel på e-mail maogo@toender.dk eller tlf. 21 59 34 92.