Dialogbaseret APV
Få inspiration til hvordan I kan komme i gang med den dialogbaserede APV- og trivselsproces i jeres afdeling.
Dialogbaseret APV- og trivselsproces
Vi har droppet spørgeskemaerne og holder i stedet en dialogbaseret APV og trivselsproces.
Dialogbaseret APV og – trivselsproces
Hvornår: Gennemføres på alle arbejdspladser i Tønder Kommune mindst hvert 2. år.
Ansvarlig: Samarbejdsfeltet på den enkelte arbejdsplads.
Deltagere: Medarbejdere og ledere, dog med forskellige roller.
Hvordan: Samarbejdsfeltet udarbejder et årshjul. Årshjulet inkluderer MUS samtaler, APV og – trivselsproces, årlig arbejdsmiljødrøftelse og andet vigtigt der har betydning for arbejdsmiljøarbejdet
MUS samtaler bør være afholdt inden man går i gang med den dialogbaserede APV og – trivselsproces.
• Efter afholdelse af MUS samtaler mødes samarbejdsfeltet. Her planlægges APV og – trivselsprocessen.
• Dato for dialogen eller dialoger på arbejdspladsen fastlægges.
• Typisk 14 dage før mødet kan man opsætte en postkasse (er udleveret eller kan udleveres af HR) Her kan medarbejderne komme med gode input til forbedring af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen
• Dialogmødet afholdes herefter.
• Der afsættes 2-3 timer til mødet
• Alle medarbejdere deltager på dagen
• Samarbejdsfeltet er facilitator
• Medarbejderne deles op i grupper på 4-6 deltagere
• Der stilles et åbent spørgsmål, som f.eks. ”Hvad er et godt arbejdsmiljø på vores arbejdsplads?”
• Grupper får udleveret en ”Spilleplade” (IDEKU, som er udleveret eller kan udleveres af HR)
• Reglerne for dialogspillet kan findes på Tønderportalen under Arbejdsmiljø / APV
• Når dialog spillet er gennemført, prioriterer hver gruppe de 3 vigtigste udsagn eller forslag fra deres drøftelser.
• Hver gruppe præsenterer egne forslag i plenum og Samarbejdsfeltet tager forslagene med tilbage til videre behandling.
• Samarbejdsfeltet mødes og diskutere output fra dialogmødet. Man tømmer postkassen og lederne kommer med input fra de netop overståede MUS samtaler. AMR og TR sætter også deres viden i spil i forhold til hvad de ser i hverdagen.
• Summen af ovenstående gør at Samarbejdsfeltet nu prioriterer 1, 2, eller 3 temaer som man fremadrettet vil arbejde med på arbejdspladsen.
• Der udarbejdes en handleplan. Handleplanen præsenteres for alle medarbejderne, enten på et personalemøde eller på et MED møde.
• Handleplanen eller handleplanerne oprettes i SafetyNet, så de er tilgængelige for alle medarbejdere på arbejdspladsen.
• Senere på året inviteres alle medarbejdere til dialogmøde hvor man får drøftet, i hvor høj grad det er lykkes at komme i mål med handleplanerne. Evt. forslag til justeringer tages med tilbage af samarbejdsfeltet.
• I forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse i samarbejdsfeltet eller MED udvalget, gøres der endelig status på processen og resultaterne.
• Sørg for at orientere alle medarbejdere om hele processen på forhånd.
• Hvis i vælger at understøtte processen med postkassen, så skal det gøres klart, at prioriteringen er ”gode forslag”, således at postkassen ikke ender med at blive en ”anonym brokkasse”.
• Er der for mange afbud til selve dialogmødet, så vælg at aflyse og find en ny dato. Det er vigtigt at alle i princippet deltager.
• Husk opfølgningsdelen. Det er vigtigt at medarbejderne er med i denne del, så signalet bliver at processen tages alvorligt. Det vil også motivere medarbejderne til at deltage og tage ansvar fremadrettet.
• Opleves processen som ”en stor mundfuld”, er der altid mulighed for råd og vejledning fra Tønder Kommunes arbejdsmiljøkonsulent. Enten i et møde med samarbejdsfeltet, eller på større arbejdspladser, at få facilliteret dialogmødet.