Leder og/eller medarbejderrotation
Der er mange måder at lave små midlertidige jobrotationer, som kan give nye perspektiver på ens egne opgaver.
Formål og introduktion
Vi lærer af at udføre vores daglige arbejde, og vi bliver dygtigere, mens vi gør det. Men det bliver også mere og mere rutinepræget og ”automatisk”, idet vi opbygger vaner og måder at anskue verden på, som gør os hurtigere, men ikke nødvendigvis dygtigere.
Derfor kan det være behjælpeligt at bytte job, få nye arbejdsopgaver, gå på udveksling i andre afdelinger/institutioner eller besøge andre arbejdspladser for at få ny inspiration og sat vores vante måder at gøre tingene på i et nyt perspektiv. Jobbytte, rotation og besøg er kilder til både individuel og organisatorisk eftertanke og undren og dermed en mulighed for læring.
Leder- og/eller medarbejderrotation har til hensigt at styrke evnen til at forholde sig til sig selv og sin omverden, for herigennem at styrke kompetencen til med nysgerrige øjne at træffe valg, der stemmer overens med organisationens værdier. Der er ingen tvivl om, at ”rotationer” giver masser af stof til eftertanke og læring. Man kommer til at tænke over, hvordan man kan bruge læring personligt og hvad man kan tage med tilbage i sin organisation af nye vinkler og alternative måder at strukturere arbejdet på.
Det vigtige i rotationen er, at den enkelte leder/medarbejder er villig til at tage på en inspirerende rejse, hvor han eller hun bliver klogere på sig selv, sin egen rolle og organisationen. Lederen/medarbejderen opnår en større indsigt i og viden om sine styrker og svagheder, og kan bruge denne viden fremadrettet i sit eget praksisfelt.
Rotation er ligeledes et ”vigtigt kort” at have på hånden i forhold til fastholdelse af medarbejdere. Nogle medarbejdere ønsker sig nye arbejdsopgaver, nye kolleger eller generelt større udfordringer – dog uden at have ønske om at skifte arbejdsgiver. Ved at tilbyde jobrotation, skabes der mulighed for at fastholde og samtidig udvikle dygtige og loyale medarbejdere i organisationen.