# 1 Din forberedelse er nøglen til et lærende møde
Inden mødet bør du stille dig selv nogle spørgsmål og besvare dem: Hvad skal vi opnå med mødet? Hvad vil vi gerne blive klogere på? Hvad er det afgørende spørgsmål eller emne? Hvilke mødedeltagere er nødvendige for at få svar på de spørgsmål? Hvor lang tid skal vi bruge? Har vi den baggrundsviden, vi har brug for?
Du bør også overveje om det overhovedet er dig, der skal være facilitator. Hvis I fx skal evaluere på et projekt, som du er projektleder på, er det måske ikke dig, der skal være facilitere mødet.
# 2 Inviter til mødet, så folk får lyst til at komme
Hvornår har du sidst fået en invitation til et møde, hvor du tænke; ”Yes, det møde glæde jeg mig til”. Nogen gange er der behov for andet end en dagsorden for at få folk til at prioritere et møde. At udarbejde en spændende og inspirerende invitation er lidt af en kunst, men en godt tip er at tage udgangspunkt i, hvad mødedeltagerne selv kan få ud af at møde op – altså deres eget udbytte.
# 3 Vær tydeligt om mål og forventninger
På mødet er det vigtigt at du er tydelig om, hvad målet med mødet er. Klare mål hjælper dig med at fastholde gruppens og dit eget fokus på opgaven, så I styrer uden om lange og irrelevante diskussioner.
Husk også ved mødets start at spørge ind til deltagernes forventninger til mødet. Skriv forventningerne op på en flip-over, så alle kan se dem. Vend gerne tilbage til forventningerne ved mødet afslutning og spørge mødedeltagerne, om de fik det ud af mødet, de ønskede.
# 4 Inviter mødedeltagerne til at bidrage
Ved mødets start er det også en god ide at bede deltagerne fortælle, hvad de selv kan bidrage med. På den måde er du som facilitator med til at fremhæve, at I er fælles om at mødet bliver en succes.
# 5 God tidsstyring giver energi
Start mødet til tiden – også selvom det ikke er alle, der er kommet – og overhold den tidsramme, du har sat for mødet. Det giver energi, og en følelse af effektivitet, at sluttet et møde til den aftalte tid.
# 6 Inddrage alle mødedeltagere og få en større læring
Som facilitator har du en vigtig opgave i at fornemme, hvad der foregår i rummet. Kommer alle deltagere til orde, er der skjulte dagsordner eller er der nogen, der brænder inde med noget. Din opgave er et lytte til alle forslag, og at opmuntre til, at alle udtrykker deres holdninger og deler deres erfaringer.
# 7 Lyt og spørg ind for at komme i dybden
Som facilitator skal du være tilstede, og vise at du lytter. Lad folk tale færdigt og hold igen, hvis du får lyst til at afbryde. I stedet for at modargumentere, så prøv at forstå. Spørg til det deltagerne siger, så de får lyst til at uddybe og fortælle mere. Når I kommer i dybden i jeres dialog, opnår I reel læring.
# 8 Luk et punkt på dagsordenen, så alle er med på, hvad I er kommet frem til
Som facilitator skal du kunne lukke et punkt på dagsordene og komme videre. Du ved at tiden er inde til det, når deltagerne begynder at gentage deres pointer, og dialogen kører i ring. Det kan også være at du vurderer, at der er brug for mere tid (på et andet møde) eller mere information. Du afslutter ved at samle op og gentage de vigtigste pointer, der er kommet frem. Husk at det skal være tydeligt for deltagerne, hvor emnet er henne når det lukkes, hvad status er og hvad der videre skal ske.
# 9 Skriv et referat, så ingen er I tvivl om, hvad der nu skal ske
Skriv et referat, så ingen er i tvivl om mødets udfald, hvilken læring I er kommet frem til og hvad der nu skal ske. Husk at træffe beslutning om på mødet, hvem der skal gøre hvad, inden I mødes næste gang. Et referat skal være let læseligt og handlingsorienteret – OG DER SKAL VÆRE FOKUS PÅ, HVAD I HAR LÆRT AF HINANDEN.
Og husk at som facilitator kan du ikke selv være referat, dit fokus skal være på at guide mødet.
# 10 Husk den lærerige afslutning
Gentagelse er vigtigt ved afslutningen af et møde. Her skal du som facilitator samle op og fortælle, hvad I er kommet frem til og hvad der skal ske efter mødet. Overvej at bruge 5 minutter på en kort refleksion over mødet. Det hjælper deltagerne til at forankre og huske, hvad de har hørt og ikke mindst lært af hinanden.